Ik doe dit werk al een hele poos. Sommigen hebben er veel baat bij, anderen minder. Move a Mountain heeft enthousiaste volgers. Dat is fijn. En het maakt me soms verlegen en bescheiden. Ik vind dat ik mooi werk doe. Fijn als een ontmoeting tot resultaat heeft dat een getrokken spoor in het leven van koers kan veranderen, een nieuwe richting kan kiezen.
Mijn mailbox vult zich tegenwoordig met mailtjes van business coaches of marketingmensen die de website van Move a Mountain hebben bestudeerd (dat beweren ze). Eerst krijg ik dan complimenten voor het mooie werk dat Move a Mountain doet en dan in een volgende zin staat het woord dat ik inmiddels verafschuw, althans in de context waarin het gebruikt wordt…. impact. Of ik wel genoeg impact maak? En business coach of marketingmens komt dan met allerlei ideeën voor mij om meer impact te maken. En of we dat onder het genot van een kopje koffie kunnen bespreken want dat is toch veel gezelliger dan via de mail contact hebben? *
Deze manier van een dienst verkopen, heeft op mij behoorlijke impact, mijn nekharen gaan ervan overeind.
Op de één of andere manier is impact maken enorm belangrijk geworden. Of eigenlijk niet de impact zelf, maar er allerlei uitingen over doen. Ik vind het verschrikkelijk. Al die mensen die impact aan het maken zijn of dat heel graag willen en daarover veel lawaai maken.
Op mij heeft het een averechts effect. Ik vraag me nu af waarom ik er zo heftig op reageer. Het heeft iets te maken met een soort eigendunk, jezelf heel wat vinden, een narcistisch kijk mij eens even gaan. Er gaat iets arrogants en betweterigs van uit. Zal ik jou eens even vertellen hoe je het beter kan doen? Dat is één.
Het woord impact wordt ook vaak gebruikt in uitingen waarin iemand je voorleeft hoe je zo min mogelijk uren hoeft te werken om toch heel veel geld te verdienen met je impact maken. Daar gaat een soort van luiheid vanuit, die ik ook niet trek. Dat is twee.
En de woordcombinatie ‘impact maken’ heeft een lading van geforceerd iets erdoorheen drukken of iets heftigs doen. Er gaat agressie vanuit. En dat vind ik heel naar zelfs. Dat je dat zou willen als dienstverlener of verkoper. Dat is drie.
En als vierde is er iets taalkundigs mee aan de hand. Vroeger hàd iets impact. Tegenwoordig maak je impact, zoals alles vanuit de maakbaarheidsgedachte. Daar heb ik al eerder columns over geschreven.
Wat zou ik het fijn en rustig vinden als mensen gewoon hun ding zouden doen, misschien wel in de hoop dat het iets betekent voor een ander. Omdat ze erin geloven of het fijn vinden om te doen. Goed doen is een belangrijk onderdeel van een zinvol leven. Daar moet iedereen juist mee doorgaan. Maar maak alsjeblieft al je groots en meeslepende uitingen over hoe je van betekenis bent niet het product zèlf.
Laat het aan de ontvanger over welke betekenis het heeft. Misschien heeft het impact, misschien een beetje, misschien weinig of geen.
Wat zou dát een impact hebben. Heerlijk.
Ik ben trouwens ook zichtbaar op social media. Ik laat ook zien wat ik doe en waarvoor ik sta. Daar kun je nu van alles van vinden. Ik vind daar soms ook wat van. Ik hoop dat ik het onderscheid kan maken tussen zichtbaar zijn met mijn aanbod en mensen in mijn aanbod dwingen.
*ik heb er veel plezier in om deze mailtjes te beantwoorden met een uitnodiging om van de koffiedate dan meteen ook een intakegesprek te maken voor hun deelname aan de mooie Columbus workshop. Dan steken we gelijk over zeg maar. In de meeste gevallen blijft het dan stil.